Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vit.kucik

Souhlasím...

...ekonomická krize je jen důsledkem (neekonomického chování)...

0/0
18.1.2010 16:07

petrph

Typický text zbohatlíka ze 30.let

Tehdy se opravdu daly "etické problémy"  řešit tak že se dalo pár tisícovek na dobročinnost, a z toho se zaplatila polévka co se na ulici nalévala nezaměstnaným aby neumřeli hlady, a pro bezdomovce ratejna kde se ani nemuselo topit.A svědomí bohatých bylo čisté,

Bohužel, svět je od té doby trochu složitější....Hádám že tehdejší vydávané částky na dobročinnost by nestačily na dnešní ekologické daně. O dnešních rukou co eticky natahují ruce pro podporu, od skutečných charitativních organizací co pomáhají těmm nejubožejších, přes souteže královen krásy až po vědecké granty pro bádání typu glob.otepl. nebo zkoumání ženského bodu  G ani nemluvě...

0/0
18.1.2010 8:53

Cyberpunx

Re: Typický text zbohatlíka ze 30.let

Se kterou částí citátu "typického zbohatlíka" (jinak, slovo "zbohatlík" je obvykle používáno jako pejorativní výraz levičáky nejhrubšího zrna) nesouhlasíte? Já osobně na tomto citátu nevidím nic, s čím by se dalo nesouhlasit. Myslím, že Tomáš Baťa naprosto trefně vyjádřil to, že pokud si jednotlivec nebo stát žije nad své poměry, dřív nebo později to s ním špatně dopadne. Naprosto nechápu lidi, kteří nemají penize např. na dovolenou u moře a kupují si zájezd na splátky nebo si na ni berou půjčku. Proboha! Když na to nemám a NUTNĚ to nepotřebuji, tak si to přeci nebudu pořizovat jen proto, že Mařka z prasečáku jede letos k moři také. A takto se, bohužel, pravidelně chová i náš stát.

0/0
18.1.2010 10:27

petrph

Re: Typický text zbohatlíka ze 30.let

No právě to o čem jsem psal.Že tehdy, ve 30.letech minulého století dělník nepřemýšlel o tom jestli pojede na splátky k moři, ani jestli si na splátky koupí LCD televizi. Že jeho potřeby opravdu uspokojovala ta polívka k večeři a podnájem v nevytopeném bytě.

Že se nikdo ve světě nezajímaletické problémy znečištování, dopadů  civilizace na přírodu.

Že etické problémy se opravdu tehdy daly řešit tak že bohatí dali pár tisícovek na polívku pro chudinu a cítili se štatni, jak těm chudákům pomohli. A že oni už v té mravní bídě nejsou..

A že tehdejší řešení jsou nám pro kočku. Kdyby Baťa viděl kolik, a na co všechno  dnes vyplácí v sociální politice, v důchodech, v podporu pro imigraci, pro integraci rasově diskriminovaných jedinců, jak jsou dnes bohatě zařízeny kriminály, jake příjmy mají naši poslanci, kolik se vyplácí na ekologii a boj proti glob.otepl.,  asi by se po..

0/0
18.1.2010 10:55

Stará kára

NECHÁPETE

Nechápete, že problém je stejný.

V jiné rovině je dnešní úroveň těch "chudých", to máte pravdu. Ale důvody ekonomické krize zůstavají. I tehdy byla podpora v nezaměstnanosti (říkalo se jí "žebračenka", jednu dobu byla 2,50 Kč na den, tedy 75 Kč na měsíc - dnešních (velmi zhruba) 1500).  I tehdy se obce o své chudé staraly. Máte pravdu - v pastouškách. Vy máte dojem, že v té době žila většina lidí jinak?

0/0
18.1.2010 14:09

petrph

Re: NECHÁPETE

No já si právě myslím že ten problém není stejný, a že dnešní pravidla etiky se  posunula někam jinam. A že právě proto nemají Baťova doporučení dnes žádný smysl. Nebo spíš, nikdo se je, právě z etických důvodů nedovolí ani navrhnout.

Jak jsem psal, tak tehdy jako etické stačilo, když ti bohatí dali těch chudým najíst.Žebračenka nebo polívka u Armády spásy. Jestli je ti v zimě i zima, tak tu máme pro chudé noclehárnu s pryčnama, hoď si přes sebe kabát. Tečka. A tím byl tehdejší etický problém vyřešen.

Zato dnes stát vyplácí lidem bez práce sociální dávky, které značně překračují tyto základní potřeby.

Nicméně, přejděme dál. Baťa navrhoval šetřit, šetřit, šetřit. Jestlipak by některého našeho poslance napadlo, když je ta krize, tak zrušit veškeré dotace na ekologii,

na řešení integrace jisté skupiny našich spoluobčanů, na kulturu, zrušit pár nepotřebných ministerstev, snížit životní úroveň vězňů, sami sobě snížit příjmy o 50%.Pochopitelně že ne, neboť by to bylo zcela neetické

0/0
18.1.2010 15:41

Cyberpunx

Re: Typický text zbohatlíka ze 30.let

Ano, souhlasím, že tehdejší postupy jsou nám dnes k ničemu. Ovšem mnoho zásad je trvale platných. Stejně tak, například Carl von Clausewitz žil na přelomu 18. a 19. století - přesto je dodnes považován za zakladatele moderní teorie vojenství. A jím definované zásady pro vedení válečných konfliktů jsou dodnes platné.

0/0
18.1.2010 16:32

SID09

Fakt , jo ?

Takže v morální krizi jsou skoro všechny strojírenské firmy od východu po západ a od severu k jihu a hospodářská deprese je pouze následkem tohoto morálního úpadku ? Nebo že by v morální krizi byli politikové a my to jen za ně odskáčem?  !!;-D!! 

0/0
18.1.2010 8:06

alexander7III3

Re: Fakt , jo ?

Hle, opet je tu, kralicek a kasparek v jednom ;-)

0/0
18.1.2010 8:23

Lovap

Re: Fakt , jo ?

No - a čo iné ako naháňanie si umelých ziskov (či už politických - lacné úvery na bývanie, alebo ekonomických - umelé zvyšovanie ziskov a zatajovanie problémov) to je? JE to v morálke ...

0/0
18.1.2010 15:37

Cyberpunx

Re: Fakt , jo ?

Ano, v morální krizi se ocitly zejména některé nadnárodní koncerny, které s sebou stáhly spoustu dalších. O krizi morálky mluvím jako o krizi slušného a soudného chování (jak jednotlivců a firem, tak celých států). Jak jinak by se mohly dostat země jako Island nebo Litva na pokraj státního bankrotu? Prostě si žily nad poměry a rozhazovaly (a chybně investovaly) peníze.

0/0
18.1.2010 16:55

editi

****

R^;-D;-D;-D;-D

0/0
18.1.2010 7:54





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.