Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oběti a (sebe)vrazi

31. 05. 2010 7:30:00
Při letecké katastrofě u Smolensku dne 10. dubna 2010 zahynulo na palubě polského vládního speciálu 96 lidí. Pravděpodobně mezi nimi byli nevinné oběti a i (sebe)vrazi.

Pád polského speciálu způsobila chyba osádky a špatné počasí. To je oficiální závěr celé tragické události. Osobně si myslím, že je potřeba za každou cenu najít obětního beránka a takový kapitán je jistě stravitelnější sousto, než generál nebo, nedej Bože, prezident. Proto není od věci si poskládat mozaiku celé této tragické události pěkně za sebe.

Dne 10. dubna 2010 nedaleko Smolenska havaroval letoun Tu-154M, na jehož palubě zahynul polský prezident Lech Kaczyński. Na palubě byly i desítky politiků, velení ozbrojených sil, guvernér centrální banky, ombudsman a další. Všichni letěli uctít výročí masakru v Katyni, kde v roce 1940 sovětská tajná služba NKVD povražila na 20 000 Poláků.

Kapitán speciálu kapitán Arkadiusz Protasiuk byl (i přes různá účelová tvrzení) zkušený a měl nalétáno 3528 letových hodin (2937 z toho na Tu-154). Druhý pilot major Robert Grzywa také zkušený a do chvíle nehody nalétal 1939 hodin (506 z toho na Tu-154). Je nanejvýš nepravděpodobné, že by se takto zkušení vojáci, s vědomím koho mají na palubě, jen tak svévolně rozhodli riskovat a přistát za každou cenu.

Prvotní informace hovořily o tom, že se v pilotní kabině v průběhu celého letu nenacházel nikdo nepovolaný. Následně se však objevila zpráva vyšetřovací komise, že v pilotní kabině speciálu byl do poslední chvíle i velitel polských vzdušných sil generálporučík Andrzej Blasik. Kromě posádky a Blasika byl v kokpitu ještě jeden člověk, ale jeho totožnost je (údajně) zatím stále neznámá. Velmi podivný obrat o 180 stupňů, který nápadně připomíná snahu co nejvíce "zakamuflovat" skutečný stav věcí.

Blasik přišel do kokpitu několik minut před katastrofou a zůstal v ní až do nárazu. Vedoucí polské státní komise pro vyšetřování leteckých nehod Edmund Klich nechtěl hodnotit, zda Blasik na piloty vyvíjel nátlak. Připustil však, že není zcela běžné, aby velitel vzdušných sil chodil do pilotní kabiny. Navíc, byly dveře pilotní kabiny v době nehody otevřené, což jistě také není standardní.

Spekulace o tom, že Lech Kaczyński mohl trvat na riskantním přistání přiživuje i dva roky starý incident. Kapitán speciálu s polským prezidentem a vládní delegací na palubě tehdy z bezpečnostních důvodů přistál v ázerbájdžánském Baku namísto v gruzínském Tbilisi, jak měl původně. Rozčilený Kaczyński jej chtěl nechat propustit z armády, ale narazil na odpor premiéra Donalda Tuska.

Těla Lecha Kaczyńského a jeho manželky byla den po nehodě přepravena zpět do Polska. Dne 18. dubna proběhl v Krakově státní pohřeb a následně byla uložena na hradě Wawel. O místu posledního odpočinku prezidentského páru rozhodli nejbližší příbuzní - zejména dcera Marta a bratr Jaroslaw. Prezident a jeho choť tak spočinuli v kryptě hradu po boku polských královských rodin a jiných významných osobností. "Prezidentova rodina chtěla, aby se připojili k velkým hrdinům našeho polského národa. Přidají se k těm, kteří se nejvíce zasloužili o náš národ," prohlásil o místu posledního odpočinku prezidentského páru kardinál Stanislaw Dziwisz.

Zatímco do Smolenska odletěl neobolíbený politik s radikálními názory, zpět se vrátil národní hrdina. Netřeba připomínat, že největší zájem na glorifikaci, ne příliš populárního Lecha Kaczyńského, měl zejména jeho bratr Jaroslaw. Ten totiž naprosto bez skrupulí využil atmosféru celé události a podpory cizích státníků a dne 26. dubna 2010 ohlásil svou kandidaturu na prezidenta.

A nyní se dostáváme k jádru celé věci: Myslíte si, že by v královské kryptě hradu Wawel - jednoho z nejsvětějších míst Polska - mohl ležet masový vrah? A kdyby to skutečně byla pravda - a Lech Kaczyński by byl člověk, který svou arogancí a bezohledností zabil dalších 95 lidí - že by bylo v zájmu polských státních i církevních institucí tuto pravdu někdy vynést na světlo?

tu-154.jpg

Vládní speciál Tu-154M a kapitán letounu kapitán Arkadiusz Protasiuk

Autor: Dušan Rovenský | pondělí 31.5.2010 7:30 | karma článku: 18.77 | přečteno: 2554x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Aleš Kubíček

Páni pitomci

Ne, to neoslovuji naše politiky a poslance. Těmi pány jsme dnes my, pitomci budeme až zítra. Sledujíc srdnatý boj o naše lepší příští, kdy je využívána ta nejzákeřnější munice k převýšení soupeře jeho ponížením místo argumenty.

20.10.2017 v 0:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 71 | Diskuse

Miloš Krejník

Záchrana právního státu, aneb jak volit v roce 2017?

"... tak to je takové Palermo, které jsme tu ještě neměli." To jsou slova pana Zaorálka a já s ním v tomto výjimečně souhlasím. S tímto výrokem úzce souvisí skutečnost, že nadcházející volby jsou jiné, než u nás bylo zvykem.

19.10.2017 v 23:59 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 82 | Diskuse

Jan Hajek

PROČ, KOHO A JAK VOLIT

Proč vůbec, koho, jak? Co mě, jako voliče nejvíce zajímá? Nebo lépe, co by mě zajímat mělo? Odpověď není složitá. Čtěte víc...

19.10.2017 v 22:45 | Karma článku: 4.18 | Přečteno: 213 | Diskuse

Pavel Kamas

Vím, jak zítra dopadnou volby

Právě skončila televizní debata na Nově. Babiš a Zaorálek si odmoderovali předvolební diskusi. Měli i časoměřiče Korantenga. A po tomto televizním zážitku už vím, proč vyhraje Andrej Babiš.

19.10.2017 v 21:54 | Karma článku: 16.84 | Přečteno: 825 | Diskuse

Jiří Turner

Já ho chtěl volit, a on je teplej!

To je rána za ranou, všechno se hroutí a na nic už se v naší politice nemohu spolehnout. Jelikož nečtu bulvár, neměl jsem vůbec ani podezření, že je Matěj Stropnický na kluky, a jelikož nesleduji seriály, neznám ani jeho milence.

19.10.2017 v 21:35 | Karma článku: 10.48 | Přečteno: 636 | Diskuse
Počet článků 49 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6997

Násilí, holá síla, vyřešilo v dějinách mnohem více než kterýkoli jiný faktor. Opačný názor je jenom toužebné očekávání v té nejhorší podobě. Národy, jež na tuto základní pravdu zapoměly, vždycky platily svými životy a svobodou. - Robert A. Heinlein (Hvězdná pěchota)

Autor publikuje v periodiku
ATM - Armády, technika, militaria


Mé vybrané odborné články můžete číst na Scribd a serveru On War / on Peace.

 

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.